fredag 3 februari 2012

Jamen dåså?!

Då kom mensen igång då som jag efterlyste igår, lagom till helgen.....
Vaknade imorse med grym mensvärk så det va bara o börja dagen med 2 panodil, så då släpper värken så pass att man kan funka på jobbet. 2 alvedon vid lunch och nu har jag ONT igen?!
Tänker trotsa föreskrifterna denna månad och ta en ipren för jag palla inte o ha ont, och det är det enda som funkar bäst för mig. Värken försvinner helt på 1 tablett och det håller i sig mer än 4 timmar.....
Nån som har nåt tips på en bra värktablett mot mensvärk annan än ipren??

Just nu sitter jag o väntar på middag?! Min gulliga sambo både handla mat och laga mat idag!! Känns så himla lyxigt att inte behöva tänka på middagen, bara åka hem direkt efter jobbet utan att åka förbi affären först och trängas.....
Har bara haft det lugnt och skönt sen jag kom hem från jobbet. Läst tidningen och suttit vid datorn, härligt!!
Eftersom det är fredag är det vilodag från promenaden oxå, så ska bara ha fredags mys ikväll. Skönt då det är över 20 minus ute!!

Ha en trevlig kväll!!

9 kommentarer:

  1. Mensen vet precis när den ska dyka upp för att man ska få njuta så mycket som möjligt!
    Hoppas du får en bra helg endå trots blodhelvetet.
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Tabletter som brukar funka för mig när jag har ont (dom få gånger jag väl har det) är Ibumetin... inga andra funkar på mig. Ha en trevlig helg trots allt vännen!! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vilken tur du har som slipper värken.... Jag kan bli tokig på att behöva ha så ont??!
      Men tack för tipset!! Har aldrig provat ibumetin så det ska jag göra!
      Denna gång vet jag inte vad det är för fel för ipren hjälper inte?? Har tagit 1 ipren och det vill inte släppa så nu har jag tagit en panodil oxå och sitter med värmedynan. Kanske en aning bättre.... :/

      Radera
  3. Diklofenak!! Prata med läkaren om det, annars kan du köpa receptfritt på apoteket också, fast i lägre dos. Kram!

    SvaraRadera
  4. Fast man ska inte äta diklofenak när man försöker bli gravid. Har alltid ätit det själv vid mens och det har hjälpt så sjukt bra men sedan sa min syster att man inte ska äta det så jag har fått sluta helt :/ Är lite mesig när det gäller tabletter så jag äter mest Alvedon värmekudde och gråt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag har oxå läst att man inte ska äta varken diklofenak eller ipren när man försöker, men som sagt ibland bryter jag mot de föreskrifterna?! Måste ju palla med o leva oxå för när värken tar över då vill man ju inte göra annat än ligga i fosterställning med värmedyna... :/
      Jag fick diklofenak när jag skulle göra min spolning av äggledare så det funkade ju bra tro jag?? Ont gjorde det ju när spolningen gjordes men värken släppte ju fort.
      Finns ju såå mycket föreskrifter när det kommer till det här med graviditet så man vet snart inte vad man ska tro på???

      Radera
  5. Läkares ord:

    Diklofenak har misstänkts kunna försvåra implantationen av det beftruktade ägget. Man har sett det i ett par fall bara, så misstanken är inte så stark och inte egentligen slutgiltigt bevisad. Det gäller emellertid bara kvinnor som tar Diklofenak och liknande preparat av annan anledning än mens-smärtor t.ex mot reumatisk värk.

    Dessa kvinnor medicinerar ju då under långa tider, kontinuerligt och därför också under den tid i menscykeln då implantationen sker. Om man tar medlet mot mensvärk saknar ju detta betydelse. Dels tar ju inte medicinen vid tiden för implanationen och dels är man ju då inte gravid. Du kan alltså lugnt fortsätta med Diklofenak mot dina menssmärtor.

    --

    Jag har reumatism och la av med mina läkemedel för två år sedan för att kunna få barn. B.la naproxen och diklofenak. Och jag har inte lyckats trots alla - man ska inte och man ska - tips.

    Jag tycker inte att man ska sitta och våndas och ha onödigt ont när det finns läkemedel som hjälper och som enligt läkare är helt okej att ta när du har mensvärk. TF skrev ut Voltaren till mig, samma sak som diklofenak, för mig hjälper det inte, men det kanske det gör för andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kommer nog att prova antingen diklofenak eller nåt annat nästa gång jag får mens, för varken ipren eller panodil funkade bra nog denna månad... Precis som du skriver är det ju när man försöker bli eller är gravid man inte ska äta ipren mm, och får man mens är man ju definitivt inte gravid?! Sen under övriga månaden och när man har ägglossning och måste ta nån värktablett får man väl välja nåt annat....
      Nu tack och lov är värken över för mig denna månad men som sagt det kommer ju med ganska stor säkerhet fler gånger och då är det bra att ha några alternativ att prova.
      Tack för tipsen!!

      Radera
  6. Tack för din kommentar på min sida! Läste lite om din resa och det var ju ytterst märkligt att de säger att man ska ha försökt i 1,5 år - alla säger ju ett år. Och att ni blev bortglömda. Tycker så jäkla synd om er för vänta får man ju göra ändå i överflöd. Hoppas ni får göra IVF snart.
    På mig funkar Panodil Zapp som man ska två av, verksamt ämne är paracetamol vilket inte ska vara något problem när man försöker bli gravid. Det man inte ska äta är acetylsalicylsyra (vilket finns i bla. Ipren och Voltaren). Men om du har mens så hinner effekten försvinna till nästa ägglossning, det försvinner när man slutat äta.
    Kram!

    SvaraRadera