torsdag 3 maj 2012

BLÄ!!

Faan va less jag är!!! Vill inte må dåligt till och från hela tiden!!! Vet att det mest är hjärnspöken som ställer till det men hur får man bort dom??? Och hur lång tid kommer det ta innan man får tillbaka den rätta livsgnistan igen???

Jag har aldrig mått så här så länge utan det brukar bara komma över mig ibland och gå över på några minuter. Nu varje dag och det kan hålla i sig nån timme varje gång.....
Känner mig ängslig över det mesta när jag mår som sämst och har inte lust till nånting. Vad jag än tänker på känns som en mindre kamp. Känner när det är på gång genom att det knyter sig i magen....
Sen nästa stund när det väl släpper känns allt som vanligt igen och jag känner igen mig själv!
Känner mig helt spänd av den inre stressen....Yr o så.....
Jag antar att det bara är att vänta ut skiten och leva för de stunder man mår bra så kanske de stunderna blir längre och fler, och kanske till slut den där jäkla ångesten lugnar ner sig lite?!!

Har ju som sagt ingen direkt erfarenhet av hur lång tid det kan ta?? Nån annan som har erfarenhet av dessa känslor??
Nån som har nåt tips hur man ska göra för att underlätta en jobbig period som denna??
Hade en super bra dag i tisdags utan att må speciellt dåligt men däremot måndag kväll låg jag i sängen och tårarna bara rann.....
Får väl hoppas på fler dagar som i tisdags........

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Ångest är något helt naturligt som alla människor kan drabbas av någon gång. För mig tror jag det bästa har varit att försöka acceptera ångesten, inte bli rädd för den utan bara låta den vara där. Jag läste några självhjälpsböcker (du kan låna på biblan) tror en hette just "Ångest". Gick även till en KBT-terapeut (fick remiss genom vårdcentralen).
    Sen tror jag det är väldigt bra med motion och att äta hyffsat. När jag har ätit för mkt socker och druckit lite för mycket kaffe så känner jag att jag att man blir orolig i kroppen.

    Du ska se att det känns bättre och bättre snart!

    Kram/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för dina tips!
      Samma sa min krator, försöka acceptera den och inte motarbeta den...
      Hur lång tid tog det för dig inna du kände att det börja vända?

      Radera
    2. Minns tyvärr inte men jag tror att det ganska fort började bli liiite bättre och bättre dag för dag. Men bli inte rädd om det ibland tar några steg tillbaka, plötsligt gör du framsteg igen.

      Det ordnar sig tjejen!

      Radera
  2. Låter inte roligt. Eftersom jag inte har några hjälpande ord så skickar jag en kram!

    SvaraRadera
  3. För nån månad sen fick jag mina första riktiga panik ångest attacker eller va man kan kalla dom.. Jag mådde hemskt dåligt.. Min psykolog och jag pratade igenom det.. Och hon sa att man skall låta ångesten komma, vara medveten om den. Andas lugnt, och bli medveten om att ok, nu får jag ångest.. men är det så farligt? dör jag? nej, de gör jag inte..

    min psykolog har gett mig ett nyttigt och väldigt bra tips.. jag har ganska lätt att över tänka, fundera en massa och gräva ner mig själv lite.. När man mår dåligt hamnar man lätt i en ond spiral. Man orkar inte göra nåt. Och gör man inget... Då stannar du och mår dåligt. Hennes tips till mig mig va några grundläggande grejer.. Se till att få ordentligt med sömn! Maten är viktigt, att man får i sig dom tre mål man behöver om dagen. Motion!! Då de ökar endorfinerna i kroppen.. Och jag måste säga att just nu mår jag super bra.. jag motionerar och känner mig glad.. Jag blir glad av motionen. (jag har aldrig gillat att röra på mig på detta sätt)Jag gör sånt som jag tycker är kul.. nåt som är för mig.. Zumba gillar, dansa och drömma sig bort för en stund. eller Bodycombat! Underbart att få slå av sig lite! Och även jogga. I med bra musik i öronen och ta en runda.. Kanske på ett vackert ställe, där de finns nåt fint att titta på.. Vi måste hjälpa oss själva när det känns jobbigt.. Göra vad vi kan för att man själv skall må bra. Lycka till nu och hoppas du mår bättre snart.. Kom ihåg att vi bara lever en gång, så vi måste göra allt för oss själva ibland =)

    SvaraRadera